아시아 도자문화의 중심지, 국립광주박물관

국립광주박물관이 ‘아시아 도자문화’를 총망라 한 도자문화 대표 박물관으로 재개관합니다. 이에 따라 국립광주박물관의 콘텐츠를 알리기 위한 매개체로서 브랜드 개발 필요한 시점이었습니다. 국립광주박물관은 한국의 청자, 분청사기, 백자는 물론, 중국, 일본, 베트남의 도자가 함께 전시돼 아시아 도자 발달사에서 한국 도자가 가지는 특성과 흐름 조망 가능한 아시아 도자문화의 중심지입니다. 그러나 박물관 통합 상징 활용체계 사용 이후 각 국립박물관별 특색이 사라지게 되었습니다. 우리는 지역박물관의 정체성을 드러내는 자체 로고를 통해, 국립광주박물관만의 차별적인 커뮤니케이션 체계를 구축할 수 있는 새로운 상징을 개발하였습니다.

The Gwangju National Museum is set to reopen as a leading institution showcasing “Asian Ceramic Culture.” Accordingly, it became essential to develop a brand that would effectively promote the rich contents of the museum. As a hub of Asian ceramic culture, the museum presents an overview of the characteristics and development of Korean ceramics within the history of Asian ceramic evolution with a diverse collection that includes Korean celadon, Buncheong pottery, white porcelain, as well as ceramics from China, Japan, and Vietnam. However, the integration of a unified symbol across national museums led to a loss of the distinct characteristics of each institution. To address this, we have created a unique logo that reflects the Gwangju National Museum’s identity, establishing a differentiated communication system that is both meaningful and specific to the museum’s local and cultural context.


Year       2020
Award   Red Dot Design Award, German Design Award, Good Design Korea, Design iT Award